Darmowa dostawa
Promocja! Dostawa od 9,99 zł. Darmowa dostawa (Kurier DPD) już od 100,00 zł.

Skuteczne sposoby na jesienne przesilenie

Skuteczne sposoby na jesienne przesilenie

Skuteczne sposoby na przesilenie jesienne

Jesienne przesilenie odczuwalne jest przez niemal wszystkich z nas. Towarzyszy temu niedobór słońca, zmęczenie czy brak chęci do działania. A wszystko to spowodowane jest nie tylko gorszą pogodą czy szybkim ściemnianiem się, ale też…nastawieniem. Jak pomóc sobie w okresowym spadku energii?

Niech pierwszy rzuci kamieniem ten, kto po przyjściu z pracy lub uczelni do domu ma ochotę od razu wskoczyć do łóżka i uciąć sobie dłuższą drzemkę. W okresie jesiennym to normalne – nasz organizm daje sygnał, że jest zmęczony i koniecznie potrzebuje odpoczynku. Co ciekawe, dzieje się tak dlatego, że funkcjonujemy w opozycji do naturalnego cyklu natury. Brak światła słonecznego nie sprawia, że idziemy spać, a wręcz odwrotnie – często walcząc ze zmęczeniem staramy się być aktywni, by mieć czas dla siebie po codziennych obowiązkach oraz by zasnąć w nocy. Nasza dieta także nie ulega zmianie: dzięki dużej dostępności różnych produktów w sklepach wciąż jemy egzotyczne owoce czy lekkie dania i nie zapewniamy odpowiedniej kaloryczności, a tym samym – energii. Jak poradzić sobie z przewlekłym zmęczeniem, gdy za oknem zimno i szaro?

Aktywności małe i duże

Jesienny czas to wbrew pozorom dobra pora roku do regularnej aktywności fizycznej. Choć pogoda nie zachęca do wyjścia z domu, warto przemóc się i – w cieplejszym, słonecznym dniu – wyjść na spacer, pobiegać do parku czy poćwiczyć na siłowni „pod chmurką”. Wystarczy jedna godzina kilka razy w tygodniu, aby podwyższyć poziom endorfin i z uśmiechem oraz satysfakcją skończyć dzień. Jeśli jednak deszcze i zimno nie sprzyjają wyjściu na zewnątrz – włączmy znaleziony w Internecie trening i poćwiczmy na macie. Możemy także zapisać się na zajęcia organizowane: fitness, energetyczny taniec lub koncentrującą wspinaczkę.

Doskonałą aktywnością, która nie tylko poprawi naszą formę fizyczną, ale i psychiczną, są spotkania z przyjaciółmi. Wspólny trening lub zwykłe spotkanie towarzyskie przy ulubionej herbacie czy kawie znacząco poprawią nasz humor i wpłyną dobrze na nasze samopoczucie. Przy okazji miło spędzimy czas w ulubionym towarzystwie.

Magia pysznego jedzenia

Nic tak nie poprawia samopoczucia jak dobre jedzenie. W diecie jesiennej powinny pojawić się przede wszystkim bardziej kaloryczne, rozgrzewające potrawy, aby dodać potrzebnej energii i składników odżywczych, oraz rozgrzać organizm od środka. Doskonale sprawdzą się tutaj tłustsze, bogate w tłuszcze omega-3 ryby jak łosoś czy makrela, a także oleje – lniany, słonecznikowy czy oliwa z oliwek. Pamiętajmy także o kiszonkach: zawierają dużą ilość witaminy C, wzmacniają organizm i pomagają w okresie przeziębieniowym. Jesienny jadłospis powinien także zawierać odpowiednią ilość sezonowych warzyw jak buraki, cukinia czy dynia oraz owoców: jabłek, gruszek i śliwek. Świetnym „poprawiaczem humoru” są także słodkie desery, które możemy przygotować z wykorzystaniem właśnie jesiennych owoców. Wszelkiego rodzaju placki i ciasta ze śliwkami czy też popularny jabłecznik znajdą swoje towarzystwo przy dobrej kawie i bliskiej nam osobie. Z sezonowych warzyw upieczemy za to tarty na słono lub też pizzę z puree dyniowym zamiast z klasycznym sosem pomidorowym, ale też innymi, mocno jesiennymi składnikami: wymienioną wcześniej cukinią, kabaczkami lub z grzybami.

Jesienny czas to ciągły spadek sił oraz gorsze samopoczucie. Oprócz zadbania o swoją formę fizyczną, warto pochylić się nad naszym jadłospisem. Dieta o tej porze roku powinna być źródłem energii, ale też pysznego, polepszającego humor smaku. Przyrządźmy dania, które lubimy najbardziej: owocowe desery i ciasta, pełne warzyw dania jednogarnkowe lub tarty, zapiekanki czy też tradycyjne pizzę w jesiennym wydaniu. Jeśli nie tolerujemy bądź jesteśmy uczuleni na gluten – nie musimy rezygnować z małych przyjemności. Wystarczy wybrać bezglutenowe półprodukty, np. mieszankę do wypieku ciasta Ocelio i przyrządzić ulubione ciasto.

Doskonałymi propozycjami na poprawę humoru będą również wszelkiego rodzaju makarony z mięsnymi lub wegetariańskimi dodatkami. Jeśli unikamy glutenu również nie musimy rezygnować z ulubionej pasty – w ofercie marki Ocelio znajdują się aż 4 rodzaje klasycznych włoskich makaronów, które posiadają znak przekreślonego kłosa. Warto zwrócić także uwagę na potrawy mączne, które z łatwością wykonamy z bezglutenowych mieszanek do wypieku. Pierogi, kopytka czy wytrawne naleśniki będą idealnym daniami na jesienne przesilenie.

Relaks najważniejszy

Jesienią mamy obowiązek zadbać o odprężenie. Nasz organizm domaga się większej ilości snu oraz wytchnienia. Oprócz domowych sposobów na relaks, jak wieczór z książką czy ulubionym serialem, spróbujmy medytacji lub relaksującej jogi. Dobrym rozwiązaniem będzie też masaż, łagodzący wszelkie napięcia i odprężający całe ciało. Pozwoli to na lepsze radzenie sobie ze stresem i zdenerwowaniem.

Do zwalczenia jesiennej chandry najważniejsze są chęci oraz regularność. Zapewnimy naszemu organizmowi odpowiednią dawkę „hormonów szczęścia” przez powyższe sposoby tylko, jeśli umieścimy je w naszym stałym planie dnia. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby poza codziennymi zobowiązaniami znaleźć czas dla siebie i dla swoich potrzeb, by nie tylko poprawić nasze samopoczucie i kondycję, ale też nie dać się uporczywemu jesiennemu przesileniu.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium